2015. március 27., péntek

"A Google a barátod" - a történelemtanulásban különösen

Sokszor hallottuk már valamennyien a gunyoros replikát némely ismerősünktől: "a Google a barátod", ezzel arra utalva, hogy nézz magad utána az interneten bizonyos dolgoknak. Nos, ezzel teljesen egyet tudok érteni, ugyanis egy olyan nagyszerű keresőprogram, mint a Google segítségével egyszerű megtalálni jószerivel akármilyen információt. Azonban manapság a legnépszerűbb keresőprogram nem csak az információ megtalálásáról, hanem annak elrendezéséről is szól, méghozzá személyre szabhatóan: a Google alkalmazások remek lehetőségeket kínálnak a történelemórán való felhasználásra.


1/ Az első felhasználási lehetőség maga a kereső. Nagyon hasznos az, hogy ha hirtelen az embernek nem jut eszébe valamilyen információ, tud fordulni egy ilyen nagyszerű programhoz, mint amilyen a Google. Annak idején, amikor tanultuk a Horthy-korszak miniszterelnökeit, mindenki esetében utánanéztem annak, hogy mikor töltötte be a kormányfői tisztséget. Ez azért volt fontos, mert a '30-as évek végén és a háború végén már nagyon gyakran váltották egymást a miniszterelnökök, ezért érdemes volt legalább hónapra pontosan tudni országlásuk idejét. Az egész középiskolai tanulmányok ideje alatt társ a bajban a Google.

2/ A Google Térkép is egy hasznos kütyü, és vele a történelemoktatás szempontjából is lehet találni jó felhasználási lehetőségeket. Az egyik ezzel kapcsolatos dolog a mapire.eu oldalon található, 18-19. században készült térképek digitalizált változatának a felhasználása. Ez a tanulók bevonására alkalmas lehet, hogy össze tudja vetni aktuális lakhelyét annak régi állapotával, még ha csak térképről van is szó, nem konkrét képekről. Van azonban olyan weboldal is, ahol képeket is látni a különböző helyekről: ez a http://legifotoarchivum.hu/. Bár nem tartozik a Google-témához, gondoltam, megemlítek egy olyan oldalt is, ahol vannak vizuális illusztrációk is. Ezt a funkciót a 19-20. századot tanulók tudnák igazán jól felhasználni.

3/ Egy Google Csoport alkalmazható lenne az egyes osztályok számára online kurzusszervező felületként, vagy legalábbis fel lehetne pakolni oda olyan dolgokat, amelyek az adott osztály tanulmányaihoz kapcsolódnak, pl. tanulási segédanyagokat, térképeket stb.  Ez korosztálytól független, mindegyik esetében lehet alkalmazni.

4/ A Google Cultural Institute oldalán rengeteg, történelemmel kapcsolatos dolog van a Historic Moments galériában. Ezek ugyancsak az adott tananyagba való jobb bevonódást szolgálnák, mivel közelebb hoznák a diákokhoz az adott korszakot az arról készült felvételekkel. Ahogy elnéztem, leginkább a modernkorhoz kapcsolódó képek vannak, úgyhogy megint csak a 17-18 évesek jönnek szóba.

5/ A Google Naptár a számonkérések miatt lehetne releváns. Amellett, hogy órán is elmondanám az osztályokban, hogy mikor és milyen számonkérések várhatók, lehetne egy online naptáras felületet is létrehozni - ezt én szerkeszteném -, és bejegyezném, hogy az egyes osztályok mikor, milyen jellegű számonkérésre számíthatnak.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése