2015. március 20., péntek

Szófelhők a történelemórán

Lehet, hogy már egy kicsit unalmas, de még mindig maradok a történelemnél és a Horthy-korszaknál, már ami a modern eszközök felhasználását illeti. A témából kifolyólag egy utolsó évfolyamra járó gimnáziumi osztállyal kapcsolatban adok egy pár ötletet a szófelhők alkalmazására a tanórákon.
A szófelhő-alkalmazások közül talán a wordle a legismertebb, és ami a tanórai alkalmazását illeti, több lehetőség is adódik vele kapcsolatban. 
Az első a brainstorming. Ötletek gyűjtésére akármelyik óra elején be lehetne vetni, és készíteni egy szófelhőt az összegyűjtöttekből, majd átbeszélni, hogy mit is jelentenek, és részben erre alapozni az órát.
A második lehetőség, amit a szófelhők nyújthatnak, a vitaindítás. Miután egy téma kapcsán felmerültek az álláspontok és az azokat alátámasztó dolgok, lehetne készíteni egy ilyen szófelhőt, és szervezett keretek közt, a tanár irányításával/moderálásával levezetni a disputát. Termékeny beszélgetés kerekedhetne belőle.
Az otthoni tanulással kapcsolatban is tökéletes segítséget nyújt ez a módszer. Kulcsszavakból a megfelelő kompetenciák birtokában (márpedig ideális esetre az utolsó évfolyamra ez kialakult) az egyik leghatékonyabb a tanulás, tulajdonképpen a tanórai jegyzetelés is erre alapul. Ebből a tanulás során egy összefüggő történetet lehet kreálni, lett légyen az esszé-, vagy szóbeli felelés-"alapanyag".
A negyedik felmerülő ötlet az összefoglalás. Otthoni feladatként ki lehetne adni, hogy mindenki az adott szófelhőbe két szót írjon, küldje el azt a megbízott felelősnek, aki némi plusz jutalomért cserébe megcsinálja a szófelhőt, és ez alapján foglaljuk össze az anyagot. Én, mint tanár is csinálnék egy sajátot, ha úgy érzem, hogy pár fontos dolog kimaradt a diákokéból.

És a végére egy példa: pár jelentős momentum Magyarország 1920-1944/1945 közti történelméből, egy összefoglalást megalapozandó.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése